Blog

İkamet İzni

İNSANİ İKAMET İZNİ NASIL ALINIR

İkamet izni, çeşitli ihtiyaçlara göre bazı türlere ayrılmıştır. Bu videomuzda bu türlerden insani ikamet iznini inceleyeceğiz.

Konu ile ilgili olarak; insani ikamet izni kimlere verilir, nasıl alınır, gerekli belgeler nelerdir ve nerelere başvuru yapılmalıdır, süreç nasıl işlemektedir ve ne kadar sürer, dikkat edilmesi gerekenler nelerdir gibi soruları cevaplayacak ve diğer önemli ayrıntılara değineceğiz.

İnsani nedenlerle bir şekilde Türkiye’de kalması gerekli görülen kişilere verilen oturma izni türüne “insani ikamet izni” denmektedir. Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu m.46 ve devamında düzenlemesinde bu konuya ilişkin temel kurallar yer alır. İnsani ikamet izni bu maddede yer alan özel şartlar altında ve özel hallerde verilen oturma izni türüdür.

Bu haller şu şekilde sıralanabilir:

• Çocuğun yüksek yararı.

• Sınırdışı etme kararı alınamadığı durumlarda

• deport kararının yani sınır dışı etme kararının iptali davası açıldığı zaman ilgili yabancı hakkında bu izni verilebilir.

• Acil nedenle yabancının türkiyeye girmesi gerektiğinde

• Olağanüstü durumlarda yabancı bu izne başvurduğunda

• Uluslararası koruma başvurusu reddedilen yabancı

• Deport/giriş yasağında ülkeden çıkış mümkün olmadığında

• Yabancının bir ülkeye gönderilmesi işlemlerinin devamında

Bu saydığımız haller kanunda yer alan teknik ifadelerdir. Esasen bunların her birisi uygulamada yer alan birçok halin genel bir tabiri niteliğindedir. Dolayısıyla insani ikamet izni ile ilgili başvuru yapmadan önce şartların sağlanıp sağlanmadığının denetimi ve eksiklerin tamamlanması adına bu konularda tecrübe sahibi bir yabancılar avukatından yardım alınmalıdır.

İnsani İkamet İzni Alma Şartları

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Koruma Kanunu m. 46 hükmünde açıkça belirtilmiştir ki insani ikamet izni şartları diğer ikamet izni şartlarından farklıdır. Yani insani ikamet izni alınırken diğer ikamet izinlerindeki şartlar aranmaz. Belirttiğimiz üzere diğer ikamet türlerinden istisnai olması açısından farklı özelliklere sahiptir.

İnsani ikamet izni şartlarını şu şekilde sıralamamız mümkündür:

• YUKK m.46’da sayılan hallerden birisinin varlığı

• Başvuru harcının ödenmiş olması

• Başvuru için gerekli belgelerin hazırlanmış olması

• Başvurunun valiliğe bağlı İl Göç İdaresi İl Müdürlüğüne yapılmış olması

• İl Göç İdaresine, İçişleri Bakanlığının insani ikamet izni verebileceğine dair onay vermesi

Bu saydığımız şartların sorunsuz bir şekilde gerçekleşmesi durumunda kişi, insani ikamet iznini ikamet tezkeresi ile elde edecektir.

İnsani İkamet İzni Başvurusu Nereye Yapılır?

Konuyu düzenleyen 46. madde açıkça insani ikamet iznini valiliklerin vereceğini belirtmiştir. Aynı kanunun 22. maddesinde, oturma izni için valilikler bünyesinde çalışan İl Göç İdaresi Müdürlüklerine başvuru yapılabilecek haller arasında insani ikamet izni de yer almıştır.

Buna göre insani ikamet izni almak isteyen birisi, direk kendisi veya avukatı aracılığı ile valilikler bünyesinde faaliyet gösteren il göç idaresi müdürlüğüne gerekli başvuruyu yapmış olmalıdır.

İnsani ikamet izni, yukarıda da belirttiğimiz üzere istisnai bir oturma izni türüdür. Şartları ve prosedürü bakımından diğer ikamet türlerinden farklıdır. YUKK madde 46 hükmüne göre, valiliğe bağlı İl Göç İdaresinin insani ikamet izni verebilmesi için İçişleri Bakanlığı buna onay vermelidir.

İnsani İkamet İzni Başvurusu için Gerekli Belgeler

• İkamet izni online ön başvuru formu

• Eğer var ise pasaport

• 4 adet biyometrik, son 6 ay içerisinde çekilmiş ve beyaz fonlu fotoğraf

• Aile bilgi belgesi

• Sicilinin temiz olduğuna dair adli sicil kaydı

• Vatandaş olduğu ülkeye ait kimlik fotokopisi(yeminli tercüme edilmiş)

• Var ise daha önceki ikamet izin belgesi


7 Ağustos 2025, Perşembe